روش قراء مشهور در وقف و ابتدا
روش قراء مشهور در وقف و ابتدا
عـاصـم ،تـمام شدن کلام را مبنای وقف خود قرار می داد و ابوالفضل رازی گوید:عاصم به حسن ابتدا پایبند بود.
کسائی ،تمام شدن کلام را مبنای وقف خود قرار می داد.
حمزه ،در هنگام قطع نفس وقف می کرد،زیرا قرائتش با تحقیق و مد طویل همراه بود،لذا نفسش به محل وقف تام یا کافی نمی رسید،یا به این دلیل که تمام قرآن نزد او مانند یک سوره بود.
نافع ،از نظر معنا،وقف و ابتدا را مراعات می کرد.
ابن کثیر،بر رؤوس آیات وقف می کرد و در میانه آیات وقف نمی کرد،جز در سه مورد زیر: (وما یعلم تأویله الا اللّه )،(آل عمران (۳)،آیه ۷).
(وما یشعرکم )،(انعام (۶)،آیه ۱۰۹).
(انما یعلمه بشر)،(نحل (۱۶)،آیه ۱۰۳).
ابوعمرو،بر وقف بر رؤوس آیات تعمد داشت (۲۱۳) .
یک دیدگاه