مصاحبه با استاد حاج حامد شاکرنژاد(روزنامه کیهان)
هر ساله در ماه مبارک رمضان، محفل انس با قرآن در نمازخانه مؤسسه کیهان برگزار می شود و در این محفل قاریان معروف بین المللی مانند: حسن رضائیان، احمد ابوالقاسمی، کریم منصوری، مسعود سیاح گرجی، محمدحسین سعیدیان، منصور قصیری زاده، محمدرضا پورزرگر، حسین رستمی و جواد فروغی به تلاوت قرآن عظیم می پردازند.
امسال، حامد شاکرنژاد یکی از میهمانان این محفل بود که تلاوت آیات قرآن مجید را با سبک و روش جدیدی ارائه کرد.
شیوه جدید تلاوت این قاری ممتاز بین المللی تأثیر فراوان بر مستمعان داشت بطوری که ما را بر آن داشت تا با ایشان در خصوص مسایل مختلف تلاوت قرآن به گفت و گو بنشینیم.
فیزیک صورت، حرکات دست بدن، طنین صدا و حتی رنگ صورت او در هنگام تلاوت آیات قرآن چنان با هم هماهنگ می شدند که این ترکیب می توانست بخوبی معانی آیات را در ذهن مستمعان جاری سازد.
در بطن این روش تلاوت، حضور انواع دستگاههای موسیقی قرآن را بخوبی می توان احساس کرد و…
اینک ماحصل این گفت و گو را با هم از نظر می گذرانیم:
¤ بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر از این که قبول زحمت فرمودید و در این گفت و گو شرکت کردید بفرمائید که چه عاملی باعث جذب شما به قرآن شد؟
- بسم الله الرحمن الرحیم- من هم از مؤسسه و روزنامه کیهان تشکر می کنم. پدر و مادر من انس زیادی با قرآن مجید داشتند. آنها در منزل قرآن تلاوت می کردند. همین امر موجب آشنایی من و برادرم با آیات قرآن و جذب ما به سوی تلاوت قرآن شد.
¤ از چند سالگی شروع به تلاوت قرآن کریم کردید؟
- من از ۵ سالگی شروع به تلاوت قرآن کردم.
¤ در چه سالی در مسابقات بین المللی قرآن کریم و در کجا موفق به کسب رتبه برتر تلاوت شدید؟
- در سال ۱۳۷۴ در عربستان سعودی شرکت کردم و در مسابقات بین المللی حفظ و تلاوت قرآن کریم رتبه اول را کسب کردم. قبلاً در مسابقات کشوری خودمان هم رتبه اول را کسب کرده بودم.
¤ هنگامی که شما مشغول تلاوت آیات قرآن عظیم بودید دقت کردم و دیدم که فیزیک صورت، طنین صدا و حتی رنگ چهره شما عوض می شد در تلاوت شما ویژگی خاصی مشاهده کردم که حاکی از آن است که شما رابطه خاصی با معانی آیات برقرار کرده اید. در این خصوص برایمان توضیح دهید.
- شما لطف دارید اما تلاوت قرآن یعنی آرامش دل. منتها اگر همراه با درک معانی نباشد، ارزشی ندارد. در بحث موسیقی تلاوت سنن مختلفی است. مثلاً مواکبه که براساس آنچه می گوئید و مشاهده می کنید است. به عبارت بهتر در چنین تلاوتی قاری با توجه به معانی آیات و حتی هر قسمت از آیه، حالات مختلف صوت و لحن و شکل های مختلفی در صورت و نگاه خود ایجاد کند تا بتواند مفاهیم آیه ها به این وسیله به مخاطبانش القاء نماید.
¤ به نظر شما مقدمات یک قرائت خوب چیست؟
- برای یک قرائت خوب، قاری باید با علوم مختلف مرتبط با قرائت آشنا باشد که بعضی از آنها عبارتند از:
۱- علم وقف و ابتدا
۲- علم الحان و موسیقی تلاوت
۳- آشنایی با علم صوت
۴- آشنایی با علم تجوید
۵- انطباق همه اینها بامعانی عمیق قرآن عظیم
¤ شما سبک جدیدتان را از کی شروع کردید؟
- از حدود ۶ سال پیش شروع کردم اما از حدود ۴ سال قبل شکل خاص خودش را پیدا کرد. و الان الحمدلله بسیاری از قاریان با این سبک تلاوت می کنند.
¤ چطور شد که به فکر ایجاد سبک جدیدی در عرصه تلاوت قرآن کریم افتادید؟
- من همیشه حتی از دوران طفولیت این احساس نیاز را می کردم. هرگاه صحبت از قاریان مصری می شد می گفتم: می شود که ماایرانی ها هم صاحب سبک نوین تلاوت قرآن باشیم و حتی از آنها سبقت هم بگیریم.
- الان حتی در مصر، این سبک تقلید می شود. خیلی از اساتید مصری گفته اند که ما از سبک قاری ایرانی داریم تقلید می کنیم و الحمدلله اثرات آن مشخص است.
¤ بنظرم سبک شما از نظر صوتی نزدیک به سبک مرحوم شحات انور باشد؟
- خوب فهمیدید، مرحوم شحات انور وقتی زنده بود خودش به من در لبنان گفت: صدای شما از صدای فرزندانم به صدای من شبیه تر است.
اما از نظر الحان، سبک من با سبک آن مرحوم تفاوت دارد.
¤ امتیاز سبک تلاوت شما بر سایر سبک های تلاوت قرآن کریم در چیست؟
- کمی سخت است که من خودم در این باره نظر بدهم. اما همین قدر بگویم که این سبک، زیبایی های بیشتر و پیچیدگی های فراوانتر دارد. این سبک، مستمع را خیلی تحت تأثیر قرار می دهد و مخاطب، دائماً اصوات و الحان جدیدی می شنود. نحوه تلاوت یکنواخت نیست و ابداع و نوآوری در این سبک بسیار است.
¤ احتمالاً تقلید چنین سبکی باید مشکل باشد؟
- بله، تقلید این سبک سخت است. کسانی که می خواهند تقلید کنند، معمولاً ازسبک خارج می شوند!
¤ خوب اگر عده ای بخواهند این سبک را ادامه دهند باید چکار کنند؟
- لازم است که علمی کار کنند و با علومی که قبلاً به آنها اشاره کردم آشنا شوند تا کار برایشان ساده شود.
¤ حالا که صحبت ازسبک های تلاوت قرآن عظیم شد اجازه بدهید که درباره سایر روشهای تلاوت و نوشتن قرآن مجید هم کمی با هم صحبت کنیم. ببینید! ما نثر فارسی را به سبک تلاوت قرآن مجلسی نمی خوانیم. حتی متون پرمحتوی و مهم ادبی مان را هم اینطور و بااین شیوه و طریقه فاخر نمی خوانیم. به نظر شما می شود متون پرمحتوای فارسی را هم به این سبک خواند و اگر نمی شود، دلیل آن چیست؟
- در زمینه نحوه خواندن نثر فارسی من خیلی تخصص ندارم و اظهارنظر هم نمی کنم. اشعار فارسی را خیلی از اساتید موسیقی ایرانی در قالب دستگاههای فارسی با فضای خاص خودش می خوانند. اما تفاوت تلاوت قرآن مجید با اینها خیلی زیاد است.
¤ البته ما در فارسی دکلمه خوانی داریم که خیلی دقت می کنند که واژه ها با دقت خوانده شود. جمله ها را قطعه قطعه می کنند و هر قسمت را به تناسب معنی آن با طنینی می خوانند و…
آیا اینطور نمی شود قرآن خواند؟
- چرا، بعضی از آیات، مثل آیه سوره حدید، می گوئیم: اعلموا انما الحیات الدنیا…
قبل از این که این آیه را کامل بخوانم، آن را دکلمه وار با صوتی شکسته و خطابی و کلمه به کلمه می خوانم و…
و آنگاه در آخر، آیه را بطور کامل تلاوت می کنم.
¤ چون عرب جمله را یک جا نمی خواند و وقف کند، کلمه کلمه می گویند و الف و لام ها را هم می گویند و…
چه عیبی دارد که الان که برای تلاوت قرآن سبک مجلسی، بدوی و ترتیل داریم، سبک دکلمه را هم به این روش اضافه کنیم؟ چون بعضی ها ممکن است این روش را بپسندند و اینطور بهتر با قرآن آشنا شوند.
- من موافقم. مشروط بر اینکه به جای ترتیل، از این روش استفاده شود.
¤ می توانیم امیدوارباشیم که در آینده شما حداقل یک بار قرآن کریم را با روش دکلمه تلاوت کنید؟
- انشاءالله
¤ چنین روشی تاکنون توسط تلاوت کنندگان مورد استفاده قرارنگرفته است. اگر شما چنین نواری تولید کنید حتما مورد استقبال قرار خواهدگرفت.
نکته دیگر درباره نوشتن علائم وقف و… که در قرآن است آیا نمی شود به سبک علائم فارسی مثل: نقطه و نقطه ویرگول و… نوشت. شاید در این صورت بهتر بتوان معانی قرآن را فهمید.
- الان یک قرآنی چاپ شده که علامتها را درحاشیه صفحات توضیح داده است ولی به نحوی که شما می گویید تاکنون ندیده ام اما برعکس آنرا دیده ام. قرآنی چاپ شده که علامتها را حذف کرده اند تا تسلط فارسی را بیشتر کنند.
¤ چون الان خیلی از جاهایی که وقف جایز است بنا به همین روش دکلمه که شما خواندید، علامت وقف وجود ندارد، در حالیکه می شود این جاها وقف کرد.
- ما قرآنی که دقیقا نقطه به نقطه علامتها در آن باشد نداریم.
¤ حتی کتابت آیات را هم می توان متناسب با محتوا فاصله گذاری کرد اینکار را ما در زبان فارسی و در سبک نوشته ها انجام می دهیم.
- امید به خدا بشود…
¤ شما مهمترین علت موفقیت خودتان را در چه عاملی می بینید؟
-در وحله اول: توکل به خداوند متعال
دوم: رضایت پدر و مادرم
سوم: پشتکار خودم
¤ انس با قرآن مجید چه اثری در زندگی شخصی شما داشته است؟
- زبانم از بیان آثار قرآن در زندگی ام قاصر است. در هر گوشه زندگی من، اثر قرآن نمایان است. هرچه دارم از قرآن دارم و بدون قرآن من نمی توانم زندگی کنم.
¤ به نظر شما مردم جامعه ما چگونه می توانند از تلاوت به مفاهیم و از مفاهیم به تفسیر و از تفسیر به عمل و فرهنگ برسند. به عبارت دیگر چگونه می شود از «آهنگ قرآن» به «فرهنگ قرآن» رسید؟
-اولا به نظر من، تلاوت قرآن، عمل به قرآن است. اما نکته مهمتر این است که همه کودکان این سرزمین از کودکی و طفولیت تلاوت قرآن را بشنوند و در محیط خانواده با این طنین آسمانی مأنوس شوند تا قرآن با پوست و گوشت و استخوانشان ارتباط برقرار نماید. این موجب زمینه سازی درونی برای فهم و عمل به قرآن می شود.
و چه خوب است که همه ما، ضمن اینکه آیات متعدد قرآن را تلاوت می کنیم، یادداشت هایی هم از معانی آنها داشته باشیم و سعی کنیم آنها را در معرض دید و نظر خود و دیگران قرار دهیم و به آنها، عمل کنیم.
اما مهمتر از اینها نقش بزرگان و الگوهای جامعه ما در این عرصه است.
اگر مردم در زندگی آنها نکاتی را مشاهده کنند که خلاف فرهنگ قرآن باشد، اگر حامد شاکرنژادی صحبت از قرآن کند اما دیگران عملی غیر قرآنی در زندگی او ببینند قطعاً جامعه به سمت و سویی حرکت خواهدکرد که فقط حرف زده شده و عمل در آن نباشد.
عمل الگوهای جامعه هم خیلی مؤثر است.
¤ بنظرم وجود مضجع مطهر علی بن موسی الرضا در مشهد، برکت خاصی به نفس قاریان مشهدی و حتی علمای مشهد داده است. در این خصوص هم نظرتان را بیان کنید.
- واقعاً ما مشهدی ها هرچه داریم از برکات وجودی آقا علی بن موسی الرضا(ع) است. من هرچه از تلاوت و روش جدید به دست آوردم، از تلاوتهایی بوده است که در حرم امام هشتم داشته ام.
من نمی توانم در این خصوص حق مطلب را ادا کنم.
¤ مقام معظم رهبری هم قبل از انقلاب در مشهد جلسات قرآنی متعدد داشته اند و برکات آن جلسات نیز در مشهد جاری است.
- بله، ایشان قبل از انقلاب جلساتی داشته اند که من توصیفات آنرا از زبان پدرم شنیده ام.
از توصیه های ایشان در آن زمان به قاریان، بهره گیری از سبک مصطفی اسماعیل بود. ایشان می گفتند مصطفی اسماعیل قرآن را طوری تلاوت می کند که گویا قرآن در همان لحظه به او نازل می شود!
منظور آقا این بود که قرآن را طوری تلاوت کنید که بر قلوب اثر بگذارد.
¤ در پایان خاطره های قشنگی که داشته اید را برایمان توضیح دهید.
- بله، من پس از اینکه مقام اولی را کسب کردم، علاوه بر دریافت هدیه مادی، مسئولین عربستان به من اجازه دادند که حدود ۴۰دقیقه وارد خانه کعبه شوم. ورود به خانه خدا، بهترین خاطره دوران زندگی من بود.
¤ در این مدت در درون کعبه چه می کردید؟
- هرکس به نحوی مشغول عبادت بود و من نماز می خواندم.
¤ به کدام طرف؟
- به هر چهار طرف می شود در خانه کعبه نماز گزارد.
¤ داخل خانه کعبه گویا فقط چند ستون چوبی وجود دارد و چیز دیگری نیست.
- بله، فقط سنگی بود که می گفتند: اینجا محل تولد مولی متقیان علی(ع) بوده است.
¤و یک خاطره دیگر؟
- از بهترین خاطره های من، خاطره تلاوتهایی است که در محضر مقام معظم رهبری داشته ام. چون درسهای زیادی گرفته ام؛ من در مشهد تلاوت داشتم. عده ای از مسیحیان هم بودند. پس از تلاوت قرآن، یک خانم مسیحی آمد و گفت: این طلاهای من است، اینها را می خواهم به شما هدیه کنم!
من از اول قبول نکردم. او اصرار کرد. گفتم نه! گفت: اگر قبول نکنید ناراحت می شوم!
گفتم: من چیز دیگری از شما می خواهم.
گفت: خوشحال می شوم که شما چیزی از من بخواهید.
گفتم: شما درمورد دین اسلام و مذهب شیعه تحقیق کنید و اگر آنها را مطابق حق یافتید به سوی حق حرکت کنید.
گفت: باشد.
پس از یک سال دیگر، متوجه شدم که او مسلمان شده است.
¤ مجدداً از حضورتان در این گفتگو تشکر می کنم و برایتان آرزوی توفیق بیشتر دارم.
- من هم از شما و همکارانتان ممنون و سپاسگزارم.
5 دیدگاه
سلام به نظر من تلاوتهای مصری اون هم از فرزندان مرحوم شحات که نزدیکترین صدا به خود شحات رو دارندرو اصلا نمیشه باتلاوتهای بسیاربی کیفیت از لحاظ معنوی قاریان ایرانی مقایسه کرد هر انسان عاقل حتی بچه کوچک میتونه تشخیص بدهد که صدای استاد محمود وانور خیلی به پدر شون شبیه است.من خودم تلاوتی از انور شحات برای جناب شاکر نژاد گذاشتم ایشون تشخیص نداد که این تلاوت انور چون تلاوت تصویری اون فایل رو داشتم واز خود استاد انور شحات به عنوان هدیه گرفته بودم تونستم جناب شاکرنژاد رو متقاعد کنم که تلاوت مال شحات نیست بلکه مال انوره خیلی از اساتید بین المللی ایران هم نتونستند تشخیص بدهند.در یک کلام استاد شاکر نژاد خیلی وقته از این اظهار نظرهای اغراق آمیز استفاده میکنندتوی یه سایتی گفته بودند دوران مصری ها تموم شده!!!!!این خیلی مضحک است خوب نیست خوبه ایشون کار خودشون رو انجام بدن وحداقل خودشون رو با قریان ایرانی مقایسه کنندما قاریان خیلی خوبی داریم که انصافا از ایشون از لحاظ فنی ومعنوی زیباتر میخونند مثلا استاد سید محمد جواد حسینی استاد حاج حمید شاکرنژاد.لذا دوستداران فن قرآن به دل نگیرند اینها مانند طلبه تازه وارد حوزه هستند که ابتدا ادعای خدایی میکنن بعد ها پشیمون میشن!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟
سلام.شما دارین دنبال نقطه ضعف میگردید حال انکه اصلا نقطه ضعفی در کار نیست.باید به همچین قاری افتخار کرد.آیا بده از قرا مشهور مصری بالاتر هستند>؟ لطفا از این عقیده منصرف بشید.خود استاد شحات گفتند صدای تو از فرزندانم به من نزدیک تره نه خود استاد حامد این حرفو بگن
با سلام
نظر عزیزان همه محترمه. من میگم حرف آقای شاکرنژاد درسته که دورۀ مصری ها تموم شده .. تلاوتهای حال حاضر مصر البته منهای اساتید قدیمی شون . مثل استاد طنطاوی ، استاد بسیونی و … من از یکی از اساتید مشهدی یه صحبتی شنیدم به نقل آقای شاه میوه « آقای شاه میوه و آقای مهدی دغاغله سفری به مصر داشتن و با رئیس کمیتۀ قاریان مصری در دانشگاه الازهر دیدار داشتن و به ایشون گفته بودن که چندتا قاری جوان و خوش صدا .. مثل محمود شحات بهمون معرفی کنین و ایشون هم در جواب گفته بودن ما نداریم ولی شما خودتون دارین.» خب وقتی رئیس کمیتۀ قاریان مصری در دانشگاه الازهر مصر همچین حرفی می زنه دیگه از ایرانیان اصلاً همچین چیزی بعید نیست.
در خصوص صحبت استاد شحات انور که به آقای حامد شاکرنژاد گفته بودن صدای تو به من شبیه تره از صدای فرزندانم به من. باید بگم استاد شحات انور خودشون موسیقی دان بودن .. ایشون می دونن که صدای کی شبیه تره نه من و شما که خیلی از موسیقی سر در نمیاریم. « درسته الان تلاوتهای آقای حامد شاکرنژاد نسبت به ۵-۶ سال پیش ضعیف تر شده ولی بازم اون قدرت صوت و تحریرهای استثنائی خودشو داره.
تلاوتهای جدید آقای شاکرنژاد بر عکس رنگ و بوی معنوی بیشتری داره در تلاوت ایشون میشه انطباق لحن بر معنا رو احساس کرد. دلیلش هم اینه که ایشون از قاری تقلید می کرده ن که اون استاد هم دقیقاً لحن رو بر معنا انطباق میداد.
من هم با نظر استاد شاکر نژاد موافق هستم دوره قاریان مصری به سر رسیده و چقدر خوبه تا هنگامی که حرف خوب باشه حرف خوبه را بزنیم نه حرف بده را .
من نمیدونم شما چی میگید ولی از نظر من استاد شاکر نژاد در عرصه تلاوت بهترین هستند من تلاوت های ایشون رو به بهترین قاری های مصری ترجیح می دم حتی عبدالباسط و مصطفی اسماعیلمن کسی بودم که از شنیدن صوت قرآن لذت چندانی نمیبرم یه صوت معمولی بود و گوش کردن به آهنگ را ترجیح می دادم طوری که آهنگ ها را همه حفظ بودم و همه دنبال آهنگ جدید بودم یه روز تصمیم گرفتم چهل روز آهنگ گوش ندم دو سه روز اول خیلی سخت بود ، داغون شده بودم چن روز بعد هم به زور تحمل کردم واقعا برام سخت بود خیلی اتفاقی تلاوت ایشون را دانلود کردم و گوش دادم چند بار اول از سر اجبار گوش میدادم برای اینکه گوشم از شنیدن خالی نباشه اما یعد از چند بار گوش دادن خوشم اومد و مرتب گوش میدادم هر بار که گوش می دادم به زیباییش بیشتر پی می بردم طوری که بعد از اون وقت من معتاد صدای ایشون شدم ودیگه از گوش دادن آهنگ لذت نمیبرم و همه کار وزندگیم شده گوش دادن به صدای دلنشین و زیبای ایشونبعضی صداها معجزه میکنه صدای ایشون معجزه میکنه معجزه ای که من در تلاوت مصطفی اسماعیل و عبدالباسط و شحات پیدا نکردم با وجود اینکه اونا هم استاد هستند