مسابقات قرآن، موجب پیشرفت سطح قرآنی دانشآموزان میشود
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری مسابقات ۵ گانه قرآن و معارف اسلامی دانشآموزان فارس در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از فارس، مسابقات قرآن را عامل سبقت و پیشرفت سطح قرآنی دانشآموزان عنوان کرد و گفت: برگزاری مسابقات همچنین بهنوعی میان دانشآموزان ایجاد انگیزه میکند اما باید شیب معرفی نفرات برگزیده را ملایم کرد تا تفاوت چندانی میان برگزیدهها و سایر متسابقان احساس نشود.
اعطای جوایز در آموزش و پرورش بهصورت برنامهای است
وی بر ضرورت توجه به جوایز معنوی تأکید کرد و گفت: جایزه در فرهنگ آموزش و پرورش با سایر مکانها متفاوت و بهصورت برنامهای اجرا میشود، بهعنوان مثال کارت آفرین، صدآفرین و هزارآفرین بهصورت دستهبندی تعلق میگیرد.
کفاش تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا به جوایز معنوی ارزش بیشتری از جایزه مادی دهیم و برای اینکه مسائل را بهسمت معنویات سوق دهیم بهخصوص برای مسابقات قرآن، در گام نخست باید فرهنگسازی صورت گیرد که این فرهنگسازی بهعهده وزارت آموزش و پرورش و رسانههاست.
لزوم گسترش سطح مسابقات قرآن
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن در وزارت آموزش و پرورش گفت: در برگزاری این مسابقات باید تلاش کنیم تمام دانشآموزان شرکتکننده برنده شوند حتی جوایز و سطح آنها را گسترش دهیم که همگی احساس برتری کنند.
وی با تأکید بر اینکه رسانهها میتوانند در این زمینه فرهنگسازی کنند، افزود: باید این فرهنگسازی را انجام داد بدین نحو که بهعنوان مثال در این مرحله از مسابقات ۳ هزار دانشآموز دختر که به رقابت میپردازند برای آنان تبیین کرد که از میان جمعیت چند صد هزار نفری دانشآموزان فارس برگزیده شدهاند و تا این مرحله که پیش رفتهاند برنده هستند و جایزه خود را در کسب مقام برگزیده ندانند.
کفاش ابراز کرد: در این زمینه رسانهها و آموزش و پرورش باید فرهنگسازی کند که کسب مقام برگزیده در مسابقات قرآن برای دانشآموزان مطرح نیست بلکه مهم توفیق حضور در این مسابقات است.
یک دیدگاه